Ett juligt och tokgott recept!



Saffranskladdkaka med vitchoklad.

2 1/2 dl strösocker
1  dl riven mandelmassa
2  dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader (180 grader i varmluftsugn).
Smöra/bröa en form med avtagbar botten.
Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet.
Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 30-35 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar!
Serveras helst kall med en klick vispad grädde till.

(Jag gräddade min i 25 minuter och då blev den perfekt! Bild lånad från bloggfamiljen.se)

-

Den här ska jag bjuda min fantastiska familj på :) Vi får se om jag hinner hem och äta middag imorgon, då kanske den blir efterrätt imorgon! Annars får det bli på annandagen, då den gosat i kylskåpet i några dagar :) Mmmm! Jag bakade den här i fredags också, så jag vet att den blir godare ju längre den får stå där ;)

Ska passa på att önska God Jul och hoppas att ni får fina klappar och äter massa god mat!


Kommentarer
Jennie

Tack för receptet, den gjorde succe på julafton ;D

2011-01-02 @ 12:05:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

En saga med ett förbannat bra slut. Därmed basta!

Med ett stort intresse för 50-tal, vrålande bilar och tatueringar, men i ärlighetens namn skriver jag mest skit. Massor om kärlek och äventyr, och även tråkig vardag. Enjoy!

RSS 2.0