Jul + barn + sprit = förjävligt.

Marcus Birros Krönika på Expressen.

Jag håller med honom till punkt och pricka. Jag har haft turen att växa upp med de finaste föräldrarna i världen. Jag har skrattat åt pappa då mammas chef supit ner honom på festerna ute i skogen. Jag har retat mamma för hon blir så himla kramig då hon druckit rödvin. Det är inget jag har tagit skada över och dom har alltid skött det snyggt. Men aldrig någonsin kan jag minnas att de druckit alkohol under julen. På sin höjd drack dom en folköl eller ett halvt glas starkvinsglögg. Och det älskar jag dem för! Julen är för mig ingen högtid då man super sig redlös. Julen är för mig att samla hela fina släkten, äta god mat, få julklappar och mysa i soffan. Jag har aldrig gått ut på krogen på Juldagen till exempel, har inte sett något roligt i det.

Nu när vi alla barn är vuxna kan de dock ta sig en grogg och ingen höjer ögonbrynen. Jag tar gärna ett vinglas med mamma i soffan jag med. Men vi har inga barn i närheten då. Och jag vet att den dagen mitt första barn kommit till världen och ska fira jul med oss, då blir det nyktert igen. Det bara är så och så kommer det alltid att vara. Mina barn ska få ha det precis lika mysigt som jag har haft det. De ska verkligen få inse att det här är deras högtid - inte deras föräldrars.

Så då vet ni det. Där står jag och där kommer jag alltid att stå. Den här julen kommer jag dock dricka rödvin, strunta i att gå ut på juldagen som vanligt och bara mysa med den finaste familjen som finns! Jag älskar dom, dels för att dom är just dom.. sen för att dom har gjort mig till den jag är idag! ♥


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

En saga med ett förbannat bra slut. Därmed basta!

Med ett stort intresse för 50-tal, vrålande bilar och tatueringar, men i ärlighetens namn skriver jag mest skit. Massor om kärlek och äventyr, och även tråkig vardag. Enjoy!

RSS 2.0