Fantastiska människor, och fantastiska du.



(Läs detta även fast du hatar långa blogginlägg!!)


Hade värdegrundsdag med jobbet idag. Föreläsning om Värdskap. Janne, som föreläste, berättade om en gång han stod i 22 minus, i taxikön utanför flygplatsen i Umeå. Helt plötsligt kommer det en man och drar iväg hans väska. Han blir alldeles chockad och de börjar diskutera vad mannen gjorde. Då var det ju så att mannen körde flygbussen och gav honom tusen förklaringar varför han skulle åka med honom istället för att frysa i taxikön. Så han åkte med och dom började prata. Gubben som körde bussen skrattade, sjöng och lekte flygkapten i bussmikrofonen. Då Janne kom hem till frugan och berättade om detta så sa hon åt honom att leta reda på busschaufförens telefonnummer. Så han ringde och sen åkte dom iväg och fikade, pratade om livet. Busschauffören berättade att han hade tre jobb och 17 ungar (syskonbarn/barn) hemma i Uganda som han skickade pengar till. Janne erbjöd sig att ge honom ett bidrag och det hela slutade med att Janne hjälpte till med flera projekt runtom i Uganda.

Busschauffören var en väldigt rolig typ, som inte såg sina resenärer som just resenärer - utan mer som gäster. Han hatade att köra med tom buss och älskade att träffa nya människor. Då Hagamannen var som mest ute i Umeå så övertalade han sin chef att få låna hem bussen på helgen. Då åkte han hem och fikade efter jobbet och såg TV. Sen satte han sig i bussen vid 2-3, åkte ut på stan och plockade upp fulla tjejer och skjutsade hem dom. Så att det inte skulle hända dem något. När Janne frågade varför han var såhär uppåt, glad och öppen jämt.. Så svarar han "Det är ett val jag gör varje morgon. Jag vaknar och bestämmer mig för att dagen kommer att bli bra. Att alla människor jag träffar kommer vara fantastiska och att mitt jobb är det roligaste jag vet. Jag älskar människor och då väljer jag alltså att ge dem all glädje jag bara kan".

Fantastiskt.

Det är ingen annan än du som kan göra dig lycklig. Människor kan bara ge dig ett rum att vara lycklig i, men aldrig själva lyckan. Du väljer själv hur du ser andra och hur du möter varje ny dag. Du väljer själv om hur du mår hemma, på jobbet och i livets alla svängar.

Och oro, det är bara tankar och rädsla för något som i största sannolikhet aldrig kommer att inträffa. Du oroar dig därför i onödan över något som kommer att ordna sig och bli bra.

Världens bästa föreläsning och jag mår så bra nu att ja, det går inte beskriva. Jag önskar ni allihopa fick chansen att lyssna på honom, men eftersom det inte går så skrev jag lite åt er nu. Läs, helst om och om igen. Välj att må bra och göra andras liv till det bättre. Sluta oroa dig. Lev, här och nu.

-



Nu ska jag se en film och sen sova. För imorgon ringer väckaren 06.30, fast jag inte behöver vakna föränn 18 om jag så vill. Men jag måste ju se till att Marcus får sig iväg till skolan, så han får chansen att förverkliga en av sina drömmar. Det gör inget för mig att gå runt trött en hel dag, bara jag vet att jag ställt upp för någon jag tycker om. Det är det minsta jag kan göra, för det rummet han har byggt åt mig att vara lycklig i - det är så jävla stort. Puss!!


Kommentarer
Isabelle & Timo

åh, det hära gjorde att mammahjärtat skakade om kroppen lite! Tänk att det kan finnas såna här människor som kan ska ta hand om mitt barn! :]

Gråtinlägg Elin, gråtinlägg! :')

2012-05-22 @ 23:00:12
URL: http://lubelle.blogg,se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

En saga med ett förbannat bra slut. Därmed basta!

Med ett stort intresse för 50-tal, vrålande bilar och tatueringar, men i ärlighetens namn skriver jag mest skit. Massor om kärlek och äventyr, och även tråkig vardag. Enjoy!

RSS 2.0